Att bo i bostadsrätt innebär att ingå i en gemenskap. Tillsammans äger och förvaltar vi huset där vi bor.
Nedan följer lite information om vår förening som vi hoppas ska bidra till trivsel, en god grannsämja och att vårt hus och området runtom hålls snyggt och välskött – vilket i sin tur hjälper oss att undvika onödiga utgifter.
Eftersom information ofta skickas via e-post ber vi dig som nyinflyttad att mejla din e-postadress till rodarosen9@gmail.com. Hör gärna också av dig om du vill vara med på ett styrelsemöte. Vid dessa möten får vi chans att presentera oss för varandra, och du kan ställa frågor direkt till styrelsen.
Som medlem har du möjlighet att påverka föreningens verksamhet, bland annat genom att delta på föreningsstämman, lämna in förslag till styrelsen eller själv engagera dig i styrelsearbetet. Eftersom vi är en liten förening behöver vi alla hjälpas åt. Även om du inte sitter i styrelsen just nu är initiativ och engagemang alltid varmt välkomna.
Styrelsen Brf Röda Rosen 9
Bostadsrättsföreningen Röda Rosen 9 registrerades 1983-02-21. Nuvarande ekonomiska plan registrerades 1986-03-03. Föreningen utgör ett privatbostadsföretag enligt inkomstskattelagen och är därmed en äkta bostadsrättsförening. Föreningen äger och förvaltar fastigheten Röda Rosen 9 i Oscars församling i Stockholms kommun. Fastigheten byggdes 1934.
Föreningens ekonomi, fastighetsservice och trappstädning sköts av Nytorget Fastigheter AB. Månadsavgiften betalas via Boendeappen „Avy“. För autogiro kontaktas Nytorget. De har telefon 08-640 08 00 och e-post info@nytorget.se.
Nytorget har fullmakt att hantera lägenhetsförteckningar och pantsättningar.
Att hyra ut sin lägenhet i andra hand kräver alltid skriftligt godkännande från styrelsen. Ansökningsblankett finns att hämta under fliken ”Blanketter och dokument”. Korttidsuthyrning, till exempel via Airbnb eller liknande plattformar, är inte tillåten. Som bostadsrättshavare är du ansvarig för att din andrahandshyresgäst följer föreningens ordningsregler. Det innebär att du måste se till att hyresgästen är informerad om bland annat: sophantering, grovsoprum, tvättstugan och allmänna regler.
Vid andrahandsuthyrning ska både du och hyresgästen ha en egen hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Det är viktigt för att skydda både egendom och ansvar vid skador eller olyckor.
Tänk på att inga fasta installationer (exempelvis väggfasta vädringsställ) får förekomma på balkongerna. Balkonggolvet får inte målas. Balkonger får inte användas för permanent förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering. Tänk på att ”haka av” veven till markisen när du inte använder den. Låter du den hänga kvar och det blåser, kan den slå sönder putsen på väggen samt slå mot balkongräcket och störa dig och dina grannar.
Blommor är trevligt! Placera blomlådor innanför balkongräcket och vattna på ett sådant sätt så att det inte droppar på dina grannar nedanför. Det är tillåtet att grilla med elgrill.
Ska du ha fest hoppas vi att ni får trevligt, men du bör tänka på att just fest och hög musik är den vanligaste orsaken till klagomål. Om ni sitter på balkongen, stäng då balkongdörren så att inte musiken hörs ut och prata i normal samtalston, eftersom ni annars kan störa grannarna. Sätt också gärna upp en lapp i trapphuset där du berättar att du ska ha fest. Om dina grannar festar och stör under de tider då särskild hänsyn bör visas, knacka på och säg till. Om det är återkommande störningar, eller om inget händer när du knackar på, kontakta styrelsen!
Du som har husdjur ansvarar för att dessa inte stör eller smutsar ner i eller utanför fastigheten.
När du ska flytta är det bra om bilen parkeras på baksidan, så att inte framsidan blockeras.
Rökförbud gäller i alla allmänna utrymmen, som trapphus, källare, förråd, vind, tvättstuga etcetera. Visa hänsyn mot grannar även när du röker på bak- och framsidan av huset. Ta hand om dina fimpar - släng dem inte på entrétrappan, på gångar, i blomkrukor eller på gräsmattorna.
Snöskottning sköter vi medlemmar själva. Vintertid finns snöskyffel, sopborste och sand inne vid entrén. Om sanden tagit slut, kontakta någon i styrelsen. Vi får alla hjälpa till med snöskottning av trappor och entréer. Skotta dock inte på trapphusbalkongerna eftersom golvet är tjärat och ömtåligt.
Vårt hus är lyhört. Mellan klockan 22 och 07 (måndag–torsdag samt söndag) samt mellan klockan 24 och 09 (fredag–lördag) vill vi att störande ljud som till exempel borrning eller hög musik undvikas. Särskilda regler gäller för byggbuller vid renovering av lägenhet.
Inga dörrmattor eller andra saker får ställas/läggas i trapphuset, såsom sopor, skor, barnvagnar etcetera. Detta för att städarna ska kunna städa ordentligt, på grund av brandrisk och för allas trevnad.
På baksidan har vi fem sopkärl, fördelat på två kärl för matavfall, ett för tidningar samt två för restavfall.
Föreningen sorterar ut matavfall sedan juni 2024. Matavfallspåsarna (bruna papperspåsar) är kostnadsfria och fås av styrelsen. Förslut påsen genom att rulla ihop öppningen. Om du känner dig osäker; läs denna information:
Föreningen bekostar ett kärl för tidningar som står till höger på baksidan av huset. Endast tidningar och vanligt papper får läggas i kärlet. I tidningsåtervinningen får inga kartonger eller pappersförpackningar (till exempel pizzakartonger) slängas. Kuvert läggs i hushållssoporna.
Det avfall som är kvar när du har sorterat ut allt annat är restavfallet (eller hushållssoporna). Hushållssopor slängs i restavfall på baksidan av huset. Använd plastpåsar och knyt dubbelknut. Kasta inte i löst avfall i kärlen! Här slängs inga tidningar eller returglas. Farligt avfall, elavfall, grovavfall samt trädgårdsavfall får inte läggas i restavfallet.
Föreningen har en skyldighet att erbjuda medlemmarna möjlighet att sortera ut grovsopor minst två gånger per år. Vi har tills vidare valt att ha ett särskilt grovsoprum för dessa sopor, för vilket en tömning kostar ca 20 000 kr av våra gemensamma pengar. Detta ställer krav på oss alla att hjälpas åt och hålla koll då vi vid missbruk av grovsoprummet kan komma att tvingas att övergå till andra mindre attraktiva/bekväma lösningar t.ex. en container som enbart erbjuds två gånger per år.
I grovsoprummet kan du slänga dina grovsopor, wellpapp och kartong. Vi rekommenderar dock att kartonger slängs i återvinningsstation eftersom de är så skrymmande. Om du ändå väljer grovsoprummet för dessa måste de vikas ihop. Observera att allt som ska slängas inte hör hemma i grovsoprummet:
1. Inget restavfall, matavfall eller tidningar.
2. Inga skrymmande vitvaror eller större möbler. Detta inkluderar soffor, fåtöljer, sängar, spisar etcetera. Mindre möbler som t.ex. bokhyllor måste monteras isär.
3. Eftersom grovsoprummet töms manuellt, får inte vassa eller stickande föremål slängas här.
4. Tidningar, glas, metall och förpackningar av kartong och plast slängs inte här (se mer nedan)
Grovsoprummet är inte till för att föreningens medlemmar enkelt ska kunna göra sig av med en avlagd soffa, säng eller spis etc. Den typen av skräp skall köras direkt till någon återvinningscentral eller så kan medlemmen kontakta entreprenörer såsom Big Bag, Sortera etc. Du står själv för kostnaden. Byggavfall/-säckar ska placeras på baksidan (ej framsidan) och transporteras bort snarast.
Utanför grovsoprummet kan du slänga batterier, ljuskällor och trasiga/uttjänta små elektronikapparater.
Pappersförpackningar, plastförpackningar, glas och metall slängs på allmänna återvinningsstationer.
Ju mer vi nyttjar de allmänna återvinningsstationerna, desto lägre blir kostnaderna för föreningen. De närmaste finns på Östermalmsgatan 88 och Erik Dahlbergsgatan 43.
En automatisk miljöstation där vi kan lämna farligt avfall, dygnet runt, ligger i hörnet av Runebergsgatan/Birger Jarlsgatan. Här kan farligt avfall lämnas, såsom batterier, bekämpningsmedel, el- och batteridrivna produkter, färg, lack och film, glödlampor, lågenergilampor och lysrör, hushållskemikalier, kvicksilveravfall, lösningsmedel, lacknafta och T-sprit, oljor, rengöringsmedel och sprejburkar.
Mobila miljöstationen tar emot farligt avfall och småelektronik. Lastbilen kör enligt en bestämd turlista. Se https://www.stockholmvattenochavfall.se/har-lamnar-du-avfall/lamna-avfall-privatperson/har-lamnar-du-avfall/returrundan/ .
Styrelsen utför brandtillsyn varje kvartal. Den omfattar brandsläckare, branddörrar och lösa föremål. Det finns två brandsläckare i fastigheten, placerade i trapphuset mellan våning 1 och 2 samt mellan våning 5 och 6. Branddörrarna på vinden och i källaren ska alltid hållas stängda. Lösa föremål får inte förekomma i trapphuset, utanför vinds- eller källarförråden eller på andra platser i källaren. Om lösa föremål påträffas flyttas de först till källaren och avlägsnas därefter.
Se till att ha en brandvarnare monterad i lägenheten och kontrollera funktionen med jämna mellanrum. Saknar du fungerande brandvarnare, får du en gratis av föreningen. Lägg en lapp i föreningens brevlåda i entrén med ditt namn på alternativt e-posta styrelsen, så tillhandahåller föreningen en brandvarnare.
Föreningen brukar anordna 2 städdagar per år.
Lägenhetsförråden ligger både i källaren och på vinden.
Alla bostadsrättshavare ska ha en giltig hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Detta gäller oavsett om du bor i lägenheten själv eller hyr ut i andra hand.
I fastigheten har ni tillgång till Tele2:s grundutbud av TV-kanaler utan extra kostnad. För att komma igång behöver ni koppla en antennkabel mellan tv:n och vägguttaget märkt "TV". Kontrollera att er tv har stöd för DVB-C (digital kabel-tv). Om tv:n inte har en inbyggd digital mottagning kan ni behöva en digitalbox som ansluts mellan tv:n och vägguttaget. Grundutbudet inkluderar kanaler som SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn och TV4.
Som boende i fastigheten har ni även möjlighet att använda Tele2 Play utan extra kostnad. Med Tele2 Play kan ni streama grundutbudets tv-kanaler på mobil, surfplatta eller dator, både hemma och inom hela EU/EES. För att komma igång behöver ni registrera er på Tele2:s hemsida och ladda ner Tele2 Play-appen.
Observera att internet inte ingår i Tele2:s grundutbud. För att få tillgång till internet behöver ni teckna ett separat abonnemang med Tele2.
Saknar du någon innerdörr? Kontakta då styrelsen så kan du få en innerdörr, då föreningen har ett flertal dörrar stående i källaren. Om innerdörr blir över vid renoveringen, lämna den till styrelsen.
Vita bokstäver på namntavlan i porten och brevlådan sätts upp av vår förvaltare Nytorget. Mässingsskylt på säkerhetsdörr bekostas av bostadsrättsinnehavaren själv.
Följande nycklar ska lämnas över från den förre bostadsrättsinnehavaren: En vinds- och källarnyckel, en entrényckel samt två sopnycklar. Saknar du nycklar har styrelsen originaluppsättning för kopiering som bekostas av dig. Om du måste ersätta din tvättbokningscylinder är det modell Osby ”till bokningstavla rostfri TYP-2” som gäller.
Ytterdörren är varje medlems ansvar. Således bekostas säkerhetsdörr inte av föreningen. Se till att färgen på dörren överensstämmer med färgen på originaldörren.
Om du vill ha en skylt med ”Ingen reklam, tack!” och/eller ”Ingen gratistidning, tack!” så får du det gratis. Lägg en lapp i föreningens brevlåda i entrén med ditt namn och vilken skylt du vill ha, alternativt mejla till föreningen.
Viktigt att tänka på vid bruk av hissen är att vara noga med att stänga inre vikdörren försiktigt efter sig så att den inte fjädrar tillbaka. Tyvärr har det inträffat att innerdörren inte varit ordentligt stängd vilket inneburit att vi har fått extra kostnader för jourutryckningar, då den har stannat mellan våningsplan. Det är allas ansvar att hissen fungerar.
Bokningstavla finns i källaren utanför tvättstugan. Källarnyckeln går även till tvättstugan och torkrummet. Torkrummet finns till höger om bokningstavlan, sedan kommer cykelrummet och till höger om cykelrummet finns tvättstugan. Tvättider är följande: 7–12, 12–17 och 17–22.
Du har två timmar på dig efter bokad starttid att ta din tvättid i anspråk. Har du till exempel bokat tvättid mellan klockan 17 och 22 har du fram till klockan 19 innan någon annan får ta den tiden. Detta för att många har svårt att hinna hem till kvällspasset 17–22.
Avtorkning av maskiner och sopning av golv görs av den som nyttjar tvättstugan efter varje tvättpass. Med din tvättcylinder kan du låsa tvättstugan/torkrummet så att ingen annan kommer in.
Lokalhyresgästen är sedan juni 2018 Kock.in AB – ett bemanningsföretag inom restaurangbranschen.
Kock.in har sagt upp kontraktet som löper till 31 maj 2026. Fram till dess är nuvarande kontrakt bindande.
Om du vill hjälpa till med styrelsearbete är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen. Namn och telefonnummer finns på tavla i porten. Styrelsens främsta uppgift är att ansvara för den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. Styrelsen har möte ca 1 gång/månad förutom under juli månad.